Het zijn spannende tijden voor Gaëlle Codron (31) en Margaux De Coninck (24). Eind 2019 lanceerden ze hun ecologisch lifestylemerk Become en sinds enkele weken is hun collectie online en in enkele boetieks te koop. “Als startende ondernemer heb je vooral lef nodig.”
Het idee
Als fervente reizigers werden Gaëlle en haar man de afgelopen jaren alsmaar meer geconfronteerd met de enorme milieuvervuiling wereldwijd. “Zelfs op de idyllische Malediven snorkelden we tussen een hoop plastic”, vertelt Gaëlle. “Dat was voor mij de trigger om iets te ondernemen om de natuur en de dieren te beschermen.”
Als bij toeval komt Margaux op haar pad. “Het lijkt alsof we elkaar al eeuwen kennen, maar eigenlijk is dat nauwelijks een jaar”, lacht Margaux. “Gaëlles man en ik zijn oud-collega’s en hij stelde ons aan elkaar voor. Vanaf die eerste ontmoeting klikte het tussen ons. Toen Gaëlle me vertelde over haar idee voor een ecologisch lifestylemerk voor zwemkledij en accessoires was ik meteen volledig mee.”
Happy vibes
De dames slaan aan het brainstormen en het concept voor hun merk Become krijgt vorm. Become combineert kwalitatieve, ecovriendelijke producten met een feelgood levensstijl. “Die happy vibes zijn ons handelsmerk”, verduidelijkt Gaëlle. “We brengen de milieuproblematiek op een luchtige, speelse manier onder de aandacht zonder daarbij met het vingertje te zwaaien. We willen dat mensen zich goed voelen wanneer ze onze producten dragen en gebruiken. Omdat ze comfortabel zijn én tegelijk bijdragen aan een mooiere wereld. Onze collectie zwemshorts, badpakken, handdoeken en weekendtassen wordt volledig gemaakt uit gerecycleerde petflessen. Daarnaast hebben we ook nog een reeks badhanddoeken uit duurzame bamboe.”
Zelf aan de slag als ondernemer? Ontdek onze brochure!
Gezond boerenverstand
Zodra de contouren voor Become vastliggen, stellen Gaëlle en Margaux een businessplan op. Dat doen ze vooral op het gevoel en met gezond boerenverstand. Al kunnen beiden ook rekenen op een managementopleiding en een mooie werkervaring in de marketing. Voor een extra duwtje in de rug, kloppen ze aan bij VOKA en volgen ze een Bryo-traject. “Tijdens maandelijkse netwerkmomenten voor startende ondernemers leren we van anderen en kunnen we vragen stellen over allerlei problemen waarop we botsen”, zegt Margaux. “Daar hebben we echt al veel aan gehad. Al blijft een portie lef wel noodzakelijk (lacht).”
En lef hebben beide dames zeker. In september 2019 trekken Gaëlle en Margaux zonder enige voorkennis noch mode-ervaring naar de stoffenbeurs Première Vision in Parijs. “Dat was echt ‘Fake it until you make it’”, lacht Margaux. “We stonden daar zonder visitekaartjes of dergelijke en bluften er maar wat op los. Maar we hebben er wel veel uit geleerd. Het hielp ons uit te maken wat we wél en wat we niet wilden.”
Gouden duo
In november 2019 ondertekenen Gaëlle en Margaux de oprichtingsakte van de BV Become bij de notaris. “Die heeft ons daarin goed begeleid”, zegt Margaux. “We hebben duidelijke afspraken gemaakt, waarbij we ons alle twee goed voelen.”
Om kosten te besparen, werken Gaëlle en Margaux voorlopig bij Gaëlle thuis. “Boven hebben we een slaapkamer omgetoverd tot bureau en de logeerkamer doet dienst als opslagruimte.” Zo goed als alle taken doen de vriendinnen zelf: patronen ontwerpen, een catalogus maken, de website lanceren… “Gaëlle en ik vullen elkaar perfect aan”, zegt Margaux. “Gaëlle is organisatorisch heel sterk. Zij is het aanspreekpunt voor leveranciers en producenten terwijl ik vooral het grafische deel voor mijn rekening neem en klanten zoek en bezoek.”
Crowdfundingcampagne
De vriendinnen lanceren in december 2019 een crowdfundingcampagne via Kickstarter. Helaas zonder succes. “Een paar jaar geleden zou dat misschien wel gelukt zijn”, zegt Gaëlle, “maar vandaag staan er zo veel projecten op dat platform… Crowdfunding werkt volgens mij wel voor hoogtechnologische innovatieprojecten, maar niet meer voor initiatieven zoals het onze.” De dames laten de financiële tegenslag niet aan hun hart komen en gaan met eigen kapitaal van start.
Uitdagingen
“Vandaag is onze grootste kopzorg dat we ons gamma niet kunnen uitbreiden wegens geldgebrek. Onze zwemshorts bijvoorbeeld hebben we maar in twee kleuren op stock, terwijl winkels die het liefst in zoveel mogelijk kleuren aanbieden. Nog een voorbeeld: na lang onderhandelen met de fabrikant zijn we overeengekomen dat we per bestelling maar 250 weekendtassen moeten afnemen. Dat lijkt misschien niet veel, maar voor ons is dat een serieuze investering. Bovendien moeten we ook voldoende opslagplaats voorzien.”
Naast het financiële aspect worstelen de dames ook nog met het ecologische. “Als duurzaam merk willen we niet overproduceren. Het beste is om onze bestellingen te groeperen en dan in een keer te plaatsen bij onze leverancier. Dat scheelt een pak in transport. Het probleem is echter dat klanten geen weken willen wachten op hun aankoop. Nog een vraag die we ons stellen: is het wel nodig om elk jaar een nieuwe collectie te lanceren? Als een bepaald model goed zit, dan moet je er toch geen vijf andere uitvinden? Dat zijn allemaal vragen die we nu nog moeten beantwoorden.”
Risico’s
Hoewel Gaëlle en Margaux gesteund worden door hun partners, heerst er toch wat paniek bij de mannen. Gaëlle: “Mijn man wil vooral een stabiele situatie en snel resultaat zien. Zowel Margaux als ik hebben een goedbetaalde job ingeruild voor een onzeker bestaan en hebben niet veel marge meer.” Opnieuw voor een werkgever moeten werken, is voor beiden het ergste wat er kan gebeuren. “Tijdens de laatste drie maanden heb ik meer geleerd dan tijdens de laatste drie jaar bij mijn baas”, zegt Gaëlle. “Ik zou niet meer kunnen aarden in een logge bedrijfsstructuur met hokjesmentaliteit en hiërarchie onder de werknemers. Om nog maar te zwijgen over de talloze, nutteloze vergaderingen.”
“Ik sta er altijd van te kijken hoe efficiënt Gaëlle werkt”, zegt Margaux. “Vaak zegt ze: ‘We moeten het warm water niet heruitvinden, we moeten gewoon weten hoe we de kraan moeten opendraaien’ (lacht). We zijn best trots op wat we na amper vier maanden bereikt hebben. We denken nog niet na over de vraag wat er gebeurt als ons plan mislukt. We halen gewoon alles uit de kast om het wél te doen slagen. We zijn nu volop op zoek naar verdelers die mee op de kar willen en durven springen. Daarbij mikken we vooral op de betere lingerie- en kinderboetieks of leuke conceptstores.”
Toekomstdroom
Gaëlle: “Onze droom is dat mensen naar de winkel gaan en naar ons merk vragen. We willen een gevestigde waarde worden binnen de niche van zwemkledij.”
“En als we groot dromen”, zegt Margaux, “dan willen we op termijn een eigen atelier met naaisters in dienst om onze producten hier in België te maken. Voorlopig gebeurt dat nog in het Verre Oosten. We werken wel enkel samen met leveranciers die kunnen bewijzen dat onze producten in goede omstandigheden gemaakt worden en dat de werknemers goed behandeld worden. Dat hoort ook bij onze duurzaamheidsvisie.”
Tekst: Bo Bogaert – Foto’s: Thomas De Boever
Één reactie Voeg uw reactie toe